Our Wedding Day

Daisypath Wedding tickers

Wednesday, September 11, 2013



Counting... counting.... 

25 Days To Go!!

Wish Me LucK..

Doakan yang terbaik untuk saya dan baby...

Amin...

Tuesday, April 9, 2013

Something good to be shared for preggy mommy

 
 
Dapat artikel ni dari website http://www.babycentre.co.uk/
 
utk mereka yg mengalami or bakal mengalami
 
Berikut hasil terjemah google yg agak memeningkan jugak:-
 
 

Pregnancy nausea (natural remedies)

 
Apa yang menyebabkan loya dan muntah semasa kehamilan?

Loya sebenarnya adalah satu petanda yang baik bahawa tahap hormon kehamilan anda adalah cukup tinggi untuk membolehkan bayi anda untuk membangunkan dan berkembang. Tetapi jika anda tidak berasa sakit, jangan bimbang, kerana anda hanya boleh menjadi salah satu orang-orang yang bertuah. Sebanyak lapan daripada 10 wanita berasa loya semasa mengandung, dengan atau tanpa muntah.
Sekarang bahawa anda hamil, badan anda akan menghasilkan hormon manusia korionik Gonadotrophin (hCG) dalam kuantiti yang besar. Apabila plasenta anda mengambil alih mengekalkan dan menyuburkan bayi, penurunan tahap hCG anda dan loya anda harus mudah. Penyakit anda mungkin hilang apabila anda adalah antara 12 minggu dan 14 minggu.
Tetapi hormon yang lain juga boleh memainkan peranan dalam menyebabkan penyakit anda, termasuk estrogen dan tiroksina (Asakukra et al 2000). Ini mungkin mengapa gejala beberapa wanita lepas juga di luar trimester pertama mereka.
Jika anda letih, lapar, tertekan atau cemas, rasa mual anda mungkin menjadi lebih teruk. Dan jika anda menjangkakan kembar atau kembar tiga, anda mungkin lebih kerap muntah kerana anda mempunyai tahap yang lebih tinggi hormon mengandung.
Jika anda muntah beberapa kali sehari dan tidak dapat makan dan minum tanpa muntah, hubungi doktor anda dengan segera. Muntah-muntah yang teruk dan penyakit, hiperemesis gravidarum (HG), boleh menyebabkan dehidrasi, yang mungkin memerlukan rawatan di hospital.
Bagaimana saya boleh menghalang loya?

Ia adalah sukar untuk mengelakkan penyakit sepenuhnya. Ia adalah sebahagian semula jadi dan biasa mengandung. Walau bagaimanapun, anda boleh berhenti daripada menjadi masalah utama.
Terapi yang menenangkan dan pelengkap boleh membantu anda untuk mengurangkan tahap tekanan anda. Dapatkan banyak rehat dan menimbang untuk mengambil cuti kerja. Makan sedikit dan kerap bersenam dan makanan yang membuat gejala anda lebih teruk. Kaya, goreng, makanan berlemak atau yang sangat rempah ratus adalah penyebab biasa.
Jika anda berasa sangat sakit, cuba untuk tidak bimbang tentang makan makanan yang seimbang pada peringkat ini. Anda dan bayi anda boleh mengejar pada jumlah yang tepat nutrien akhir kehamilan anda, apabila rasa mual anda mungkin telah reda.
Paling penting, menyimpan dan terhidrat, menghirup air ais, jus limau, air barli, atau apa sahaja yang anda boleh mengurus.
Jika anda benar-benar tidak boleh menyimpan apa-apa ke bawah, sama ada makanan atau minuman, lihat bidan atau doktor anda tanpa berlengah-lengah.

Apa tips bantu diri yang boleh saya cuba untuk mengurangkan loya?
Ginger
Halia sering mendakwa berkesan terhadap penyakit mengandung (Smith 2010, Borrelli et al 2005). Walau bagaimanapun halia boleh membuat gejala-gejala anda lebih teruk atau menyebabkan anda mempunyai pedih ulu hati (Tiran 2011).
Halia adalah penawar biasa dalam perubatan Cina. Ia berdasarkan sistem yin dan yang dan faktor-faktor yang menentang lain, termasuk panas dan sejuk. Halia adalah penawar panas (yang) dan akan membuat penyakit anda lebih teruk jika anda sudah terlalu panas.
 
Ginger akan sesuai untuk anda jika anda:

• membalut diri dalam lapisan pakaian dan selimut• rasa sengsara, introspektif dan berminat dalam persekitaran anda• rasa dan kelihatan sejuk• perlu minuman panasCuba untuk tidak bergantung kepada biskut halia, kerana ia mengandungi banyak gula dan tidak halia cukup berkesan.
Cuba membuat teh dari akar halia parut. Curam dua sudu dalam air masak, biarkan ia sejuk, dan menghirup ia sepanjang hari. Jangan mengambil lebih daripada 3g halia mentah (kira-kira tiga sudu) setiap hari. Kapsul Halia adalah satu pilihan jika anda tidak suka teh.
Halia berfungsi dalam cara yang sama seperti ubat-ubatan yang ditetapkan dan mungkin mempunyai kesan yang buruk kepada mekanisme pembekuan darah anda. Jika anda mengambil lebih daripada tiga minggu, minta doktor anda untuk memeriksa darah pembekuan. Jika anda mengambil ubat-ubatan yang ditetapkan anti-koagulan, aspirin atau lain-lain ubat-ubatan yang sama, anda tidak perlu mengambil halia.
Peppermint
Ini adalah sejuk (yin) alternatif yang sesuai jika anda:• sentiasa berasa panas dan mahu mengeluarkan lapisan pakaian• mahu minuman sejuk• melihat panas dan peduli dan malu-malu• berasa marah dan panas baran
Walau bagaimanapun, jika anda mengambil ubat-ubatan homeopati, aroma pudina kuat boleh menghalang mereka daripada menjadi berkesan.
Cuba menghirup teh pudina atau spermin. Gula-gula pudina gula-gula atau gula-gula getah juga boleh membantu. Peppermint atau spermin minyak pati tidak akan sesuai dengan semua orang, kerana bau yang kuat boleh membuat anda berasa lebih sakit.
Ubat-ubat herba
Lain-lain ubat-ubat herba bernilai cuba termasuk teh lemon balsem, lozenges elm licin, atau sejumlah kecil teh chamomile. Kesan boleh agak singkat, jadi anda mungkin perlu mencuba dan mungkin memutarkan ubat untuk mendapatkan kesan terbaik.
Akutekanan -akupunktur kan?
Menekan titik akupunktur (titik perikardium enam) di pergelangan tangan anda boleh membantu untuk melegakan loya anda (Lee dan Frazier 2011). Anda boleh membeli wristbands yang membantu anda untuk memohon tekanan ini.
Pastikan butang di band ini diletakkan pada titik akupuntur.
 
Untuk mencari ini:• Gunakan satu tangan di bahagian dalam pergelangan tangan bertentangan anda, mengukur tiga jari lebar dari lipatan antara tangan dan lengan.• Pada ketika di mana jari ketiga anda, mengangkat tekanan luar sehingga anda hanya menyentuh kulit dan berasa ringan untuk berenang sedikit. Tekan ke dalam penurunan ini agak mendalam dan ia akan berasa lebam.• Letakkan butang pada wristbands tender pada masa ini tepat pada kedua-dua pergelangan tangan.Meletakkan jalur pada perkara pertama pada waktu pagi sebelum anda keluar dari katil.
Apabila anda mengalami gelombang loya, tekan butang pada setiap pergelangan tangan kira-kira 20 hingga 30 kali pada satu jangka masa yang kedua. Jika anda terlupa wristbands anda, anda hanya boleh menekan pada kedua-dua mata, atau meminta seseorang untuk melakukannya untuk anda di kedua-dua pergelangan tangan pada masa yang sama.
Idea lain
Jika pergerakan, seperti gerakan kereta, menjadikan penyakit anda lebih teruk, cuba mendengar muzik yang mengandungi asas, denyutan kerap. Ini akan Rekondisi mekanisme mengimbangi dalam telinga dalaman anda. Pakai headphone untuk membolehkan muzik dan denyutan pulih telinga anda (Tiran 2005).
Makan makanan vitamin B6 yang kaya, seperti avokado dan ayam, boleh melegakan gejala-gejala anda. Satu tambahan vitamin B juga boleh mengurangkan loya anda jika anda boleh menelan pil, tetapi mereka mungkin tidak akan menghalang anda daripada muntah. Sentiasa berbincang dengan bidan anda sebelum mengambil makanan tambahan dalam mengandung (Jewell and Young 2003).Terapi pelengkap yang boleh membantu?Pilih pengamal pelengkap yang terlatih dan berpengalaman dalam merawat wanita di awal kehamilan. Osteopati dan kiropraktik boleh menjadi efektif, terutamanya jika anda mempunyai sebarang masalah dengan sendi atau kedudukan anda pada masa lalu.
AromaterapiAromaterapi boleh berehat anda, tetapi bau minyak yang boleh membuat mual anda lebih teruk. Minyak pati yang boleh mengurangkan rasa loya anda termasuk:• pudina• spermin• limau• lemon• halia (kadang-kadang)Refleksologi
Refleksologi yang tidak dilakukan dengan betul boleh membuat gejala-gejala anda lebih teruk, jadi hanya berjumpa dengan seorang pengamal berdaftar. Selepas rawatan pertama anda, bersedia untuk gejala anda untuk mendapatkan lebih buruk sebelum ia menjadi lebih baik. Badan anda mungkin perlu menendang-mula ke dalam berurusan dengan tanda-tanda (Tiran 2010).
HypnotherapyHypnotherapy mungkin berkesan jika gejala anda menjadi lebih teruk dengan tekanan, kebimbangan dan ketakutan, atau isu-isu emosi yang berterusan. Tetapi tidak ada banyak bukti bahawa ia adalah secara langsung berkesan dalam memerangi penyakit mengandung (McCormack 2010).
HomeopatiAnda ideal harus berjumpa dengan seorang pengamal yang berkelayakan sebelum mengambil ubat-ubatan homeopati apabila anda hamil. Mengambil ubat yang salah untuk terlalu lama boleh menyebabkan gejala-gejala baru untuk membangunkan tanpa berurusan dengan orang-orang asal (Tiran 2003). Pilih kekuatan 30c tablet, dan berunding homeopati jika simptom anda tidak bertambah baik selepas lima hari.



Now, im getting better... 6 month to go.. Moga Allah berkati dan permudahkan segalanya.. Insyaaallah..

Pelangi Senja

 
 
 Pelangi Senja
 
Ku bermimpi
Engkau Kembali
Wajah tenang kau berkata
Sayang....aku cinta
 
Namun kita takkan bersama
Dikau pergi takkan kembali
Sesal....ku kecewa
 
Wahai......sang pelangi indah
Muncul seketika
Sayang tak ku lihat
Kini tiada......
 
Ku terjaga
Dari mimpi lena
Sedar pipi dibasahi
Tangis ku sendiri
 
Merintih perasaan ini
Tiada kata mampu diungkap
Tiada yang mengerti
 
Wahai....sang pelangi indah
Muncul seketika
Sayang tak ku lihat
Kini tiada......
 
Jika mampu ku kembali
Mengulangi masa
Pasti ku tunaikan
Permintaan... terakhir....
 
Wahai....sang pelangi indah
Muncul seketika
Sayang tak ku lihat
Kini tiada.....
 
Jika kampu ku kembali
Mengulangi masa
Pasti ku tunaikan
Permintaan terakhir....
 
Kini hanya, tinggal kenangan
Hanya waktu menetukan....
Kita kan bersama......
 





 
 

Wednesday, November 14, 2012

Cash Out

 
 
semakin hari seperti ini
 

































ye.. mmg mcm ni

































kan bagus kalao $$$$ boleh dapat cmni je
































confirm mcm ni


































xyah keje pn boleh cmni dah































dan pastinye saya giler meroyan cmni ha































Owh ya, ini officemate sy di sesyen.. ye tau keluar tajuk kn dan gambar juga menyakitkan mata untuk melihat tp, ade aku kesah?? hahahaha.. ok bye
 

Thursday, November 8, 2012

Rindunye Arwah Nenek


6.11.2012.. 2 bulan nenek pergi tinggalkan kami semua..  Al-Fatihah.. moga arwah tenang di sana..  

rindu sgt kat nenek..  dulu, masa nenek ada, selalu buli nenek.. bukan buli suh wat keje tau tp suka sakat2 nenek.. ngendap2 pastu sergah, cuit2 pinggan.. tp... tu dulu.. sekarang xde dah.. sunyi nk dengar nenek melaung sb terkejut n melatah.. hmmm.. 

dulu.. kalo nak kuar pas maghrib dgn mak, msti nampak nenek tgh skodeng kt tingkap.. pastu mesti nenek kate "siah, hang nk p mana tu aku  nak kirim boleh x?" 
 
kdg2 nenek nk suh beli roti la, brg dapur la.. tp paling kerap nk panadol.. nenek selalu sakit kepala tp degil sgt2 nk p klinik.. hmm..nenek..
 
Slalu ckp kat nenek x @ x smpat sb slalunye kuar mlm sb nk isi myk je tp xsmpai ati pn.. kalo sb nk suh beli brg mkn cne pn mesti akan ditunaikan...
 
RINDU NYE KAT NENEK
 



Tuesday, November 6, 2012

Nak Kawin pon payah

 
 
 banyak sgt step utk wali hakim.. dan paling wat rase geram bila org syariah dgn pej. agama mcm xleh nk kerjasama utk permudahkan urusan kita nih.. korang satu bangunan je.. y don korang inform kami awal2 benda2 yg kene ada utk cepat kan proses.. kami ni bukan senang2 nk cuti.. ayat yg paling sakit di dengar "xkn xde cuti tahun langsung".. wah! mulut dia rase mcm nk kene toreh je
 
 

Tuesday, October 30, 2012

Sangattt bz

 
 
Hari2 nak update blog tapi hari2 ada keje hari2 pn bz yg amat sgt.. nak2 dgn department baru ni setiap saat ada je yg xkene ='(..
 
wedding preparation pn byk xsiap lg... risau ='(
 
Need help.. please.. ='(
 
Perlukan sokongan fizikal dan mental ='(
 
ok bye
 

Friday, September 28, 2012

Pergi Tak Kembali :'( [Part I]

 
 
Post ini bukan untuk meminta simpati, tapi mgkin lebih kepada luahan perasaan... Kalo agak2 ade rase bosan tu boleh klik butang [X] terus xde sape nk marah pn..
 
Hmm.. ni cerita one week after Raya Aidilfitri..*perhh!! lame giler baru wat entry kot? dushh***  27.8.2012, my bday actually.. tp bkn nk cita pasa bday tp pasal nenek.. sebak nk menaip ni rase mcm kt tangan ni pn ade batu yg hempap x bagi taip.. soobss..
 
hari tu, jam lbih kurang 5 pagi.. sy tgh tito lagi... mak kat dapur tgh sahur sb niat nya nk pose 6.. tiba2, mak sdara dtg lari2 dari uma dpan gtau kat mak "siah! siah! mak tgh nazak siah! dtg umah tgk mak!!"
 
sy yg titio2 ayam tu trus tbangun capai baju kelawar mak (sb bju tito tipis x elok dpandang org) pastu ckp mak jom cpt mak tgk nenek..
 
smpai uma nenek yg berapa langkah je dari umah sy tgk pcik, mcik tgh ckp "Allah.... Allahh..." kt telinga nenek... nenek masa tu terbaring kaku atas katil.. nafas sloww sgt.. air mata sy dah x tertahan.. sebak.. trus pelok nenek.. mak pn sama.. tkejut.. napa nenek bleh mcm ni.. padahal ptg smlm elok je *terdetik ayat tu dlm hati*... pcik + mcik bgn.. sy dgn mak pelok nenek. baca khalimah Allah kt telinga nenek..
 
Jap tu, akk spupu dgn family dia lak dtg dari umah blkg.. diaorang pn dah nangis2 mcm ktorg..  masing2 mcm xleh terima keadaan.. tp ktorg x putus asa... ktorg panggil "nekk... nekk.. bgn nekk... bgn la nekkk..." 
 
ok.. xleh nk sambung sb air mata dah btakung.. nnt sy smbung cerita... T_T
 
al- Fatihah utuk nenek...
 

Wednesday, September 26, 2012

Hati Emas

 
 
Nak share something dgn korang.. cerita ni sy copypaste dari email yang di forward oleh rakan2 PA di bawah Kehakiman.. Fahami dan ambil pengajaran darinya.. bkn utk org lain.. tetapi utk diri sy sendiri juga..
 
 
 
Kekadang dia tidak punya kelulusan atau jawatan yang tinggi. Namun body language – bahasa badannya (yang lebih jujur dan asli) – memancarkan cahaya keyakinan, keikhlasan dan kematangan
 
 
HATI SEORANG PEMANDU TEKSI…
 
Aku melihat dirinya sangat sederhana. Seorang pemandu teksi yang acap kali singgah untuk solat Subuh di masjid berhampiran dengan rumah ku. Kekadang aku berpapasan dengannya lewat solat Asar – jika kebetulan pulang awal dari kerja. Wajahnya jernih walaupun jelas telah berusia. Umurnya, sekitar 65 tahun, mungkin.
“Kenapa masih bekerja Pak cik?”
“Kenapa? Pak Cik dah nampak tua?” tanyanya kembali.
Aku tersenyum. Senang dengan kemesraannya.
“Anak-anak masih kecil?” tanyaku lagi, mencungkil sebab sebenar dia masih bekerja walaupun selayaknya pada usia begitu dia berehat.
“Ah, Pak Cik dah bercucu. Alhamdulillah anak-anak semuanya dah bekerja. Ada juga yang berniaga,” kilas Pak cik itu bersahaja.
“Kenapa Pak cik masih bekerja?” tanyaku lagi sambil memegang bahunya mesra.
“Bukankah bekerja itu satu ibadah? Ibadah mana ada pencen,”jawabnya pendek.
Aku terdiam. Inilah inti pati kuliah ‘Penghayatan Kerja Sebagai Satu Ibadah’ yang selalu aku sampaikan dalam program-program latihan dan ceramah. Terasa malu, aku yang selalu menyampaikan ilmu tetapi Pak Cik ini yang menghayati dan mengamalkannya. Ya, kalau kita bekerja kerana ganjaran dan imbuhan, kita akan berhenti sebaik sahaja kita mendapatnya. Tetapi kalau kita bekerja kerana Allah, atas dasar ibadah, kita akan terus bekerja walaupun telah mendapat imbuhan. Selagi ada tenaga. Walaupun aku kira Pak cik ini telah mendapat bantuan daripada anak-anaknya tetapi dia tetap bekerja kerana dia bekerja bukan kerana wang. Dia bekerja kerana Allah.
“Pak Cik gembira dengan kerja ni?”
“Gembira. Pak Cik tak ada kepandaian lain. Inilah sahaja kepandaian Pak Cik. Bawa teksi. Dengan cara inilah sahaja Pak cik memberi khidmat kepada manusia lain,” akuinya terus-terang. Hebat, inilah yang dimaksudkan oleh hadis Rasulullah s.a.w. yang selalu disampaikan oleh para ustaz,  sebaik-baik manusia ialah manusia yang memberi manfaat kepada manusia lain.
“Awal Pak Cik dah keluar? Lepas Subuh terus bekerja?”
“Pagi-pagi ni murah rezeki. Pak Cik suka mula awal tetapi habis awal. Malam boleh tumpukan kerja lain.”
“Malam pun Pak Cik kerja juga?”
“Bukan kerja… Pak cik ikut kuliah-kuliah agama, belajar tajwid semula dan kadangkala ikut dalam majlis zikir. Itulah kerja Pak Cik yang dah berumur ni.”
Subhanallah, sekali lagi Pak Cik ini mengamalkan apa yang disebut dalam Al Quran ‘fa iza faraghta fan sab’ – maka apabila engkau telah selesai (dari satu urusan) tetaplah bekerja keras (untuk urusan lain), maksudnya selesai satu ibadah, kita sambung terus dengan ibadah yang lain pula. Tidak ada istilah rehat yang hakiki di dunia. Kita beribadah ‘around the clock’ – sepanjang waktu. Rehat hanya di syurga.
“Pak Cik dulu mengaji agama di mana?” aku terus mencungkil.
“Pak cik tak pernah mengaji agama secara rasmi. Dulu sekolah kebangsaan sahaja. Apa yang Pak cik dapat hasil mendengar sahaja. Mengaji dengar-dengar, kata orang. Kadangkala di masjid, di surau, dalam radio atau melalui perbualan-perbualan biasa.”
“Apa yang Pak Cik cari  semasa mengaji secara dengar-dengar tu?”
“Pak Cik pegang satu sahaja, bila dapat kita terus amal. Baru ilmu tu berkat.”
Aku senyum. Memang luar biasa Pak Cik yang kelihatan biasa-biasa ini. Aku mendapat berita Pak Cik ini pernah memulangkan wang berjumlah RM 5 ribu yang tertinggal oleh penumpang dalam teksinya. Pernah juga dia bergelut dengan lelaki yang cuba merompak teksinya. Keberanian, kejujuran dan istiqamahnya menjaga solat jemaah sangat aku kagumi.
“Sekarang ni mudah dapat pelanggan?”
“Ada kala mudah, ada kalanya payah. Tak menentu. Sekarang ni susah nak jangka.”
“Kalau pelanggan tidak da bagaimana?”
“Tu, CD kuliah-kuliah agama. Pak Cik habiskan masa dengan dengar kuliah agama. Kalau letih mendengar Pak Cik cubalah zikir sedikit-sedikit. Rezeki tetap ada. Tidak dalam bentuk duit, kita dapat dalam bentuk ilmu.”
“Pak Cik sihat? Tak da sakit-sakit?”
“Sakit tu mesti ada. Badan dah tua. Lenguh-lenguh, sakit urat. Tetapi yang berat-berat tu tak adalah. Alhamdulillah.”
“Pak Cik makan makanan tambahan? Food supplement?” jolok aku.
“Tak da. Pak Cik cuma jaga makan dan joging. Tubuh kita ni bukan kita punya… kena jaga baik-baik.”
“Eh, Pak Cik, sepatutnya yang kita punyalah kita kena jaga baik-baik.”
“Tak tahulah Pak Cik. Tapi Pak Cik anggap tubuh kita ini amanah Allah. Bila amanah, kita perlulah jaga baik-baik.”
Terkedu aku dengan jawapan itu. Dalam hati aku mengagumi orang seperti Pak Cik ini. Orang tua yang ‘simple’, tenang dan punya prinsip yang tepat dan jelas dalam hidup. Dia bukan sahaja memandu teksi tetapi dia benar-benar memandu kehidupannya. Individu yang dianggap marhaen ini rupanya punya ‘hati emas’. Isi cakap dan sikapnya semuanya Al Quran dan Al Hadis, walaupun dia tidak petah menuturkan ayat Al Quran dan lafaz hadis. Sesungguhnya, dia jauh lebih baik daripada para ustaz mahupun orang yang digelar alim, yang mulutnya berbuih dengan ayat Quran dan Al hadis tetapi praktik, hati budi serta gaya hidupnya berbeza dengan ayat Quran dan Al hadis yang menjadi perhiasan lidahnya!.
Kisah Pak Cik pemandu teksi ini mengingatkan aku kepada budak gembala kambing yang diuji oleh Amirul Mukminin Sayidina Umar Al Khattab di tengah padang pasir. Apabila Sayidina Umar mengatakan bahawa tuan punya kambing tidak akan tahu jika budak gembala itu menjual seekor kambing secara senyap-senyap, budak itu lantas berkata, “kalau begitu di mana Allah?”
Begitu juga dengan kisah seorang gadis yang tidak mahu mencampurkan air ke dalam susu yang dijualnya walaupun disuruh oleh ibunya berbuat demikian.
“Kita tidak boleh mencampurkan susu ini dengan air ibu. Amirul Mukminin Sayidina Umar telah melarang perbuatan ini.”
“Ah, kita di dalam rumah kita. Bukankah ini waktu malam? Umar tidak akan tahu,” balas ibunya.
“Tapi Tuhan Umar tahu! Allah tahu ibu.”
Kata-kata budak gembala kambing, “kalau begitu di mana Allah?”  dan gadis penjual susu, “tetapi Tuhan Umar tahu,” sesungguhnya bukan Al Quran dan bukan hadis tetapi rohnya, isinya dan mesejnya sejajar dengan Al Quran dan hadis. Itulah natijah pemikiran dan jiwa yang telah dibentuk oleh iman, lafaz kebenaran boleh jadi diluahkan dalam bahasa pertuturan yang biasa-biasa sahaja tetapi jika dicari dalil dan hujahnya dalam Hadis dan Al Quran, pasti ditemui.
Kembali kepada cerita Pak Cik pemandu teksi yang menjadi teman bual aku di serambi masjid selepas sama-sama mengerjakan solat Asar tadi.
“Pak Cik, apa yang paling susah sewaktu bekerja sebagai pemandu teksi ni?”
“Nak balas kejahatan dengan satu kebaikan. Itu yang paling susah. Pelanggan maki kita, kita balas dengan senyum. Orang herdik kita, kita minta maaf. Orang cuba tipu kita, kita mengelak dengan baik.”
“Mengapa begitu Pak Cik?”
Dia terdiam. Setelah merenung agak panjang beliau berkata,  “ itulah ujian yang menentukan kita ikhlas atau tidak… Kalau kita buat kerana Allah, Insya-Allah, kita boleh balas kejahatan dengan kebaikan. Atau sekurang-kurangnya tidak membalas. Kita diam sahaja..”
Sekali lagi Pak Cik pemandu teksi ini telah menuturkan hikmah yang pernah disampaikan oleh Sayidina Ali. “Tanda ikhlas itu…, kata Sayidina Ali, “ialah apabila pujian tidak menyebabkan kau menambah amal. Dan kejian manusia tidak menyebabkan kau mengurangkannya. Di hadapan dan di belakang manusia, ibadah mu tetap sama.”
Dan sesungguhnya itulah juga inti pati ayat Al Quran, surah Fussilat: 34 yang bermaksud, “ tolaklah kejahatan yang ditujukan kepada mu dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berbuat demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadap mu dengan serta-merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib.”
Setelah bersalaman, Pak Cik pemandu teksi itu menuju teksinya.
“Ada janji dengan pelanggan. Assalamualaikum,” katanya, terus memandu teksinya dengan ceria. Aku? Aku terus duduk di tangga masjid sambil menghitung diri. Bolehkah aku meneladaninya? Bolehkah aku membalas kejahatan dengan satu kebaikan? Atau aku akan terus sibuk mencari dalil dan fakta untuk bahan tulisan atau ceramah sedangkan ada insan lain yang jauh lebih ikhlas telah mengamalkannya dalam kehidupan? Ya, alangkah dungunya kita kalau hanya sibuk menghafal nama makanan sedangkan orang lain telah memakannya? Begitulah perumpamaannya…
cerita ni agak panjang, tapi, isi kandungan nya memberi "sesuatu" kpd kita suma..
Thanks kpd yg forwardkan email ni.. 

Saturday, August 25, 2012

Sepi tanpa berita


Lama jugak blog ni x ber update.. trase rindu plak nk menconteng dlm diari hati ni..ecece.. cm baguih je ayat kn.. wakaka.. ouh.. rasenye belum terlambat nk ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri.. Maaf Zahir dan Batin... *peace*

ok.. smbung cerita...hurm...banyak sggttt perkara dah jadi lately ni.. antaranya.. pindah opis baru *walaupun dlm tmpt sama*, bos baru.. status diri pn dah baru..ooppss.. bkn baru.. tp berubah.. kbanyakkn  yg berlaku mndtgkn kebaikkan rupanya.. Alhamdulillah..  


pasal opis dan bos baru tu.. pd 30 Julai 2012, jam lbih kurang 10 @ 11 pagi cenggitu, EO dtg kt opis ksygn aku dgn keadaan senyum2 simpul.. sengih2 xtentu pasal.. dlm ati ni mula la nk bersangka mcm2.. apehal la makcik sorg ni sengih2 senyum2... lupa mkn ubat ke.. hikhik.. jaat sungguh ati mu ain oii aii...  Pastu EO dtg sblh ak.. siap tepuk tepuk bahu dah tu usap2 lak.. skali lg dlm ati ni berkata.. aku ade wat slh ke.. len mcm plak main tepuk tepuk bagai an an an... haha... sbr lg.. 

pastu EO ckp.." emm.. ainn... ade hal ckit nk ckp dgn awak ni... bos awak ade kes eh?" 

ak jwb " a ah puan..  tuan harmi ada bicara pagi ni.. tgh jalan kes la tu.. nape puan.. sy cemas lak tgk puan nih... sy ade wat slh ke puan.. nk wat keje pn xjadi ni..."

EO.." cmni ain.. esok kn.. kita dpt JC baru.. jd..ktorg sume decide utk tarik awak jd PA kt highcourt tu.. bos awak kn x ****** utk ade PA.."

ak jwb "la.. ape lak puan.. dah sthn lebih sy bertapa kt cni ha.. bos pn ok dgn sy.. akk2 dua org ni pn dah syok kje sama2..."

EO.." tp ain.. mase meeting pengurusan hari tu.. POJ nk tarik awk pegi KL tau.. sb bos awak ***** utk ada PA.. sy lawan la.. sb kesian kn awak kalo kene tarik ke KL.. ktorg pertahan kn post awak.. ktorg kate nt ada JC bru akan dtg cni, jd awak kene la naik atas.."

ak.."erm.. cmtu ke.. sedih je dgr.. kalo dah tpakse.. xpe la puan.. sy pn xnk p KL tu puan.. menangis mak sy nnt.. nk minta blik MLK sikit punya payah puan.."

EO.." ha.. tula... tau pn awak.. ni kalo awk free jom la sy bw awk tgk tmpt awak kt atas.. nt sy inform kt bos awak"

ak.. "erm..ok"

dlm keadaan hati yg gundah gulana.. fikiran bercelaru.. aku turutkan la ape arahan yg dikeluarkan tu.. dlm hati.. Allah je yg tau... yela... dah syok2 kt satu tmpt tu kn tup tup je kne p tmpt len.. kene set up 1 tmpt utk jd opis.. kene kemas2... hmm.. dugaan bln puase la namenye kn... mcm2 gak la ak tmpoh dlm tmpoh minggu pertama lpas dpt bos baru tu.. bos lame lak aku tgk cm merajuk pn ade.. ak turun opis lama, pndg + ckp dgn aku pn mcm nk xnk.. tp..nk sdap kn ati, aku set dlm kepala, "mgkn bos ak bz kot.."

byk perbezaan yg aku nmpk spanjang jaga bos baru ni.. dlu paling tggi pn Gred Jusa C je aku jg..tp ni xde Gred2 dah.. very high profile punya org lak tu.. kalo bos dlu VIP tp yg ni VVVIP *boleh cenggitu?*...  protokol kene jaga.. everything pn kene kontrol.. tp aku bsyukur la.. sekurang nya.. aku diberi peluang utk dptkn pengalaman bila di attachkn dgn org2 sebegitu rupa.. cececehh.. rase mcm nk tampar je kn bila bace ayat tu.. hikhik..

next week nk masuk sbln dah kne p duk kt tmpt baru tu.. so far.. Alhamdulillah.. dpt gak la ikut rentak bos tu.. cuma.. dia sgt2 particular dlm suma hal.. so, ak kne cpt la bljar hal2 tertentu kn.. kalo x mau kene kick p tmpt len lak nnt..hihi.. doakan ak success "menjaga" bos baru ni ye..

pasal status berubah tu.. nt la cite.. now dah 2:08am kot.. rase nk salotape je mate ni kasi pejam
*dushh *dush

psstt: i tau entry i agak bosan.. wuwuwuwu.. tajuk pn xkene dgn isi.. wuwuwu..
slmt mlm..

Tuesday, June 26, 2012

Persiapan



Dalam kesibukkan kami bercekik bercekau, rupanya dia dah plan something.. ya ya.. sgt suprise la kn.. tp suprise tu ibarat meletakkan telur dihujung tanduks...

ape pun, aku kene terima semua.. slh sndiri sb duk mintak tangguh..now, hambik kau sebijik..  kene buat persiapan dalam masa kurang 2 minggu!! 2 minggu okehhhh!!!

baju, barang2, kenduri suma kene handle sendiri.. sobbss.. xde org tolong.. hurm.. tp.. nasib baik officemate yg baik hati sudi teman beli barang utk hiasan + bagi idea yg bernas2 belaka!! thanks kak ayu *cehh! dia bkn ade blog pn..*

ari ni dah selasa... tinggal 4 ari je lagi sblm hari tu.. ouhh.. sgt berdebar.. ye la i know this is not my 1st time tp still berdebar kot sb dia lebih hyper esaited *ignore the spelling pls* dari aku.. siap nk suh hire andam utk package itu ini bagai.. Sayang, pls dun waiste our money.. xpe, utk yg ni kita bersederhana je, nt insyaallah ada rezeki kita plan awal2 utk semua ok?

checklist:
- hantaran - almost done *penat2 blik keje hadap buat sorang2 smpai tgn sakit2 kene gam panas.. sobss 
- baju - done tp selendang x sedap pakai pulokks nk kene cari lain
- kenduri - dah planned, tp harap2 xde apa2 mslh la kn..
- bilik - xde buat ape2 pn lg.. ye mmg aku rock n roll.. kot lg 2 hari mmg ketuntang nk siapkan.. KETUNTANG? ape tu

abaikan perkataan yg entahapeape itu.. ok, xleh nk update byk2 sb cemasss sgt dlm hati *ciss! dlm cemas2 kau boleh hupdate belog? pehal?*.. k bai..salam..

Saturday, June 9, 2012

SoaL nYa HaTi



awak.. sedar x sedar.. dah sthn kita kenal satu sama lain... tp.. byk lagi yg sy x tau pasal awak.. byk lagi yg sy perlu belajar utk fahami awak.. byk juga yg sy perlu cari tentang diri awak..

awak.. sy nk tau.. awak syg saya? kalau awak syg, sejauh mana tahap syg awak tu pd sy?  sb.. kdg2, sy rase sy x diperlukan dlm hidup awak... sy terluka sgt wak..

awak.. sy tau awak syg sgt ex-gf awak.. nape awak x bleh lyn sy mcm awak lyn ex-gf awak tu?  sb sy xpndai jaga awak sebaik dia ke?  sy minta maaf sb sy xdpt jd macam dia.. mcm yg awak nak..

awak.. awak pernah bgtau sy, kalau sy rase xboleh nk fhm awak, xboleh nk fhm rentak awak, jgn hidup dgn awak.. tp sekarang sy nk awak fikir sesuatu.. "kalau awk rase sy bkn yg terbaik utk awak, kalau awak rase sy xboleh jg awk dgn baik.. jgn pakse diri awak utk terima sy..  sy rela jatuh sekali lg.. sy rela undurkan diri..   asalkan... awak bahagia.. sy akan bahagia bila sy tgk awak bahagia.. suma ni jujur dari hati sy.."

awak.. kalau awak prasan.. kita kerap sgt bgaduh.. wlaupn bkn gaduh besar tp hampir stiap hari, ade je yg xkene.. sy xtau mana slh sy.. sy minta maaf..

awak.. sy tau.. awak xpnh jmpe blog sy... ni suma luahan hati sy.. sb.. sy xde bahu utk sy bersandar.. bila sy ngadu kt orng lain awak xsuka.. bila sy cuba ngadu kt awak, awak slh sangka.. apa sy boleh buat wak?

awak.. kalau ditakdir kan kita x bersama... sy nk awak tau.. hari pertama kita jumpa, terdetik dlm hati sy..."aku yakin dia boleh bimbing dan jaga aku smpai akhir hayat aku"... tp.. kita hanya mampu merancang.. 

awak.. sy xmampu utk jaga awak dgn sebaiknya, jadi sy harap.. awak jg diri awak baik2.. jgn pedulikan apa org kata pasal diri awak... jadikan tu suma sbg cabaran.. sy yakin sy percaya, awak akan lebih berjaya di masa akan dtg...

sy syg awak sgt2... maafkan sy wak..




 
 

Wednesday, May 23, 2012

Permulaan suatu hubungan


Perkenalan bermula pada 23 Mei 2011 @ 9.35 am..



*one message received*
"Assalamualaikum.. hurm.. xtau nk mula dr mana*confiused animation*..Sy cakoi.."

then, selepas perkenalan singkat... hubungan persahabatan terjalin antara 2 insan... dari ari ke hari... persahabatan yg terjalin semakin baik & akrab...

Pertemuan pertama dirancang oleh Boy pada 12 Jun 2011@ 11.00 am...i anya bermula dgn insiden yg mencuit hati & meninggalkan memori indah...





*perbualan telefon*
Girl: askum..awak kt mane.. sy dah smpai mcd ayer keroh ni..
Boy: awk trus masuk kt drivetrue tu.. parking kt area ctu..
Girl: ok

........after a few minutes.......

Girl: awk, sy xnmpak awk pn.. sy dah masuk dlm mcd ni..
Boy: sy ade kt kaunter ni wak.. cube awk masuk dlm
Girl: ye sy da masuk ni wak..
Boy: sy kt pintu masuk ni.. awk mane?
Girl: pintu masuk? biar betul..

........suddenly...the girl notice that both of them make a silly mistake...



Girl: Jap, awk kt mcd mane sbnrnye ni?
Boy: Mcd ayer keroh la.. yg depan mbmb tu kn..
Girl: awk..setahu sy, mcd ayer keroh kt sblh taman buaya ni..tu mcd mlk mall la..
Boy: eh? yeke.. hihi.. maaf la wak.. sy bkn org cni..
Girl: Awk dera sy eh? smpai hati..
Boy: hihi.. xjauh pn kn dari ctu..meh la..sy tggu.. sy da bli  breakfirst ni..
Girl: hmmm.. yela..




dlm perjumpaan pertama... byk perkara yg mereka kongsi bersama...perbualan dari hati ke hati.. mengenai kisah silam mereka...



persahabatan yg terjalin terus mekar.. walaupun hanya berhubung melalui sms.. gurau senda.. semuanya jadi semakin bermakna...

belum pn smggu slps pertemuan pertama.. si Boy berhajat utk  "2nd date".. tetapi ianya perlu dimulakan oleh si Girl.. si Girl mberikan respon kpd Boy setelah memikirkan "2nd date" itu..

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Girl tu bagi positif respond.. they plan for second date... it is 20 Jun 2011.. just imagine, second date is only after a week from the first date...Boy ask the Girl to decide where to go.. but the Girl tu mmg slalu blur2 je xtau mne nk pegi kan.. then, the Boy bring her to this place... Cube teka???
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


yes! amekaww! zoo melaka.. dari byk2 tmpt, zoo jugak jd pilihan hati Boy tu.. rindu sedara letewww... haha.. tp Girl tu x kesah pn.. they having fun together... nak2 time tu xde orang pn kt zoo.. hari keja kot, sape nk dtg sgt.. ade pn xramai.. n tentunye, mereka antara yg ada pd hari tu =)

date tu bjalan lancar.. n they happy know each other..  ok nt smbung other chapter.. kbai