Our Wedding Day

Daisypath Wedding tickers

Tuesday, November 15, 2011

...::: 7 Punca Utama Sebab Lapar :::....

Asm. hallo sume.. ni mood rajin update sb nye cm bese la kn.. keje xdokk.. diulangi "keje xdokkk".. mampus kalo bos haku bace jap lg.. tp dia bace ke?? fb aku pn dia xpnah jmpe...hahaha..watever la weii.. ade aku kesah ke..

td mase jenjalan.. bkn jenjalan atas jln ye, tp jenjalan tgk web2 yg mndatangkn pekdah (ayat mak aku) la kn.. yg xde hasil tu nk watpe..aku jmpe artikel pasal tajuk entry nih.. yela, kunun nye berdiet, kene la bace yg ade hubung kait dgn diet kn.. tp ssh nau la aku nk ikut sume tu.. mindset aku ni ntah ape mslh.. bnyk nau alasan kn.. dah2, jgn berleter lg.. jom kite bace ye kwn2..



 
7 Punca Utama Sebab Lapar.

  1. Minum terlalu banyak minuman manis- Hasil daripada kajian oleh University of California di San Fransisco mendapati bahawa kandungan gula boleh 'menipu' otak terhadap keinginan untuk makan lebih banyak. Ia menghalang hormon leptin daripada memberitahu otak bahawa anda telah mendapatkan makanan yang secukupnya.
  2. Makan makanan bertin- Makanan di dalam tin terdedah kepada bahan kimia seperti bisphonel-A atau BPA, yang turut mempengaruhi hormon leptin seseorang. Ia akan menyebabkan seseorang untuk makan banyak kali dan juga dikatakan sebagai punca terhadap masalah obesiti
  3. Sarapan pagi yang tidak mencukupi- Hasil kajian terhadap 6746 orang selama empat (4) tahun mendapati bahawa seseorang yang mengambil 300 kalori pada sarapan pagi akan meningkatkan pertambahan berat badan sebanyak dua (2) kali ganda berbanding orang yang mengambil 500 kalori. Ini kerana sarapan pagi yang tidak mencukupi akan menyebabkan seseorang untuk makan banyak kali sepanjang hari
  4. Tidak makan sayur-sayuran- Khasiat di dalam sayur-sayuran boleh membantu untuk seseorang berasa kenyang lebih lama dan ini dapat mengelakkan anda daripada makan banyak kali
  5. Tidak minum teh kurang gula- Hasil daripada kajian mendapati bahawa seseorang yang minum teh kurang gula selepas makan akan membuatkan mereka berasa lebih kenyang dan secara tidak langsung dapat mengelakkan anda daripada makan banyak kali
  6. Kurang minum air masak- Tubuh badan yang kurang air akan menyebabkan seseorang untuk makan lebih banyak kerana ia meningkatkan tahap kelaparan seseorang. Sebaiknya, sebelum makan anda perlu minum air masak terlebih dahulu
  7. Kebosanan- Hasil daripada kajian penyelidik Flinders University, Australia mendapati bahawa kebosanan akan meningkatkan keinginan seseorang untuk makan lebih banyak
Korang rase cne?? btul kan.. ni komen2 haku bdasarkan pengalaman diri aku sndiri utk tujuk2 perkara ni;-
  1. bulat + minuman manis = combinasi yg hebat.. xboleh dipisahkan..hahaha.. tp aku xla mnum yg btul2 mnis kn.. sb mak aku pn xleh mnum mnis2 automatik aku pn trikut same.. tp bile da dpt yg btul2 mnis tu mmg x hengat dunia la kot..
  2. makanan bertin ni cne? kalo kate air tin mmg aku kurang la, skali skale tu ade la.. aku pn xphm yg dimaksudkn tu
  3. sarapan eh? tiap2 pagi mak prepare kn sarapan.. amik kau, mak yg sediakan okeh! aku duduk dan mkn je.. xtau la ckup ke x sarapan yg aku mkn tu sb aku sental je.. tp bukan la BAEK punya sental kn... kang mkn byk2 da mls nk p keje pulak.. skadar teman mak mkn je.. ececehhh.. alasan
  4. hari2 aku mkn syur la... tp btul, aku mkn syur lgi cpt kenyang n rase puas bbanding aku mkn nasi.. bila mkn syur tu aku tmbh la cm isi ayam @ ikan ke kn.. xla syur semata..bila da mkn tu rase kenyang dia lain la.. kalo mkn nasi sepinggan  pn xpenah ckup..
  5. Teh kurang gule.. pagi2 mak wat kopi ala2 mnis2 buah + pahit.. kt opis ye la mnum teh o tu pn aku yg buat..xla mnis pn.. nasib org kt opis ni layan je mnum walau x ikut selera tekak dieorg.. nsib la dpt opismate cm aku ni kn.. huhu..
  6. ni aku akui la kan.. ssh nye nk minum air masak.. kdg2 bw bekal air yg 400ml pn ssh nau nk abih. kdg2 bleh wat 2 hari lg tu.. cne nk rase kenyang.. tp kalo da minum skali tu xckup le pulak kn...
  7. KEBOSANAN.. mmg pn.. kot kt opis ni ade je keje xpe gak.. nk mengunyah pn xsmpat.. ni kalo duk menge"face", menge"twit" dgn bloging je mau x rase nk mkn je.. yela, duk bace status org je korang hingat xbosan ke?? nk kaco boyfrie tkut boyfrie lak bosan dok melayan aku je.. sudah nye... mkn..mkn.. dan mkn aje la..


 
heheh.. jgn ikut yg aku komen nih.. confim mmg korang akn kelaparan je la kn. ok dah.. membebel pn bosan gek kn.. daa.. asm...

No comments: