Daisypath Anniversary tickers

Our Wedding Day

Daisypath Wedding tickers

Tuesday, April 9, 2013

Something good to be shared for preggy mommy

 
 
Dapat artikel ni dari website http://www.babycentre.co.uk/
 
utk mereka yg mengalami or bakal mengalami
 
Berikut hasil terjemah google yg agak memeningkan jugak:-
 
 

Pregnancy nausea (natural remedies)

 
Apa yang menyebabkan loya dan muntah semasa kehamilan?

Loya sebenarnya adalah satu petanda yang baik bahawa tahap hormon kehamilan anda adalah cukup tinggi untuk membolehkan bayi anda untuk membangunkan dan berkembang. Tetapi jika anda tidak berasa sakit, jangan bimbang, kerana anda hanya boleh menjadi salah satu orang-orang yang bertuah. Sebanyak lapan daripada 10 wanita berasa loya semasa mengandung, dengan atau tanpa muntah.
Sekarang bahawa anda hamil, badan anda akan menghasilkan hormon manusia korionik Gonadotrophin (hCG) dalam kuantiti yang besar. Apabila plasenta anda mengambil alih mengekalkan dan menyuburkan bayi, penurunan tahap hCG anda dan loya anda harus mudah. Penyakit anda mungkin hilang apabila anda adalah antara 12 minggu dan 14 minggu.
Tetapi hormon yang lain juga boleh memainkan peranan dalam menyebabkan penyakit anda, termasuk estrogen dan tiroksina (Asakukra et al 2000). Ini mungkin mengapa gejala beberapa wanita lepas juga di luar trimester pertama mereka.
Jika anda letih, lapar, tertekan atau cemas, rasa mual anda mungkin menjadi lebih teruk. Dan jika anda menjangkakan kembar atau kembar tiga, anda mungkin lebih kerap muntah kerana anda mempunyai tahap yang lebih tinggi hormon mengandung.
Jika anda muntah beberapa kali sehari dan tidak dapat makan dan minum tanpa muntah, hubungi doktor anda dengan segera. Muntah-muntah yang teruk dan penyakit, hiperemesis gravidarum (HG), boleh menyebabkan dehidrasi, yang mungkin memerlukan rawatan di hospital.
Bagaimana saya boleh menghalang loya?

Ia adalah sukar untuk mengelakkan penyakit sepenuhnya. Ia adalah sebahagian semula jadi dan biasa mengandung. Walau bagaimanapun, anda boleh berhenti daripada menjadi masalah utama.
Terapi yang menenangkan dan pelengkap boleh membantu anda untuk mengurangkan tahap tekanan anda. Dapatkan banyak rehat dan menimbang untuk mengambil cuti kerja. Makan sedikit dan kerap bersenam dan makanan yang membuat gejala anda lebih teruk. Kaya, goreng, makanan berlemak atau yang sangat rempah ratus adalah penyebab biasa.
Jika anda berasa sangat sakit, cuba untuk tidak bimbang tentang makan makanan yang seimbang pada peringkat ini. Anda dan bayi anda boleh mengejar pada jumlah yang tepat nutrien akhir kehamilan anda, apabila rasa mual anda mungkin telah reda.
Paling penting, menyimpan dan terhidrat, menghirup air ais, jus limau, air barli, atau apa sahaja yang anda boleh mengurus.
Jika anda benar-benar tidak boleh menyimpan apa-apa ke bawah, sama ada makanan atau minuman, lihat bidan atau doktor anda tanpa berlengah-lengah.

Apa tips bantu diri yang boleh saya cuba untuk mengurangkan loya?
Ginger
Halia sering mendakwa berkesan terhadap penyakit mengandung (Smith 2010, Borrelli et al 2005). Walau bagaimanapun halia boleh membuat gejala-gejala anda lebih teruk atau menyebabkan anda mempunyai pedih ulu hati (Tiran 2011).
Halia adalah penawar biasa dalam perubatan Cina. Ia berdasarkan sistem yin dan yang dan faktor-faktor yang menentang lain, termasuk panas dan sejuk. Halia adalah penawar panas (yang) dan akan membuat penyakit anda lebih teruk jika anda sudah terlalu panas.
 
Ginger akan sesuai untuk anda jika anda:

• membalut diri dalam lapisan pakaian dan selimut• rasa sengsara, introspektif dan berminat dalam persekitaran anda• rasa dan kelihatan sejuk• perlu minuman panasCuba untuk tidak bergantung kepada biskut halia, kerana ia mengandungi banyak gula dan tidak halia cukup berkesan.
Cuba membuat teh dari akar halia parut. Curam dua sudu dalam air masak, biarkan ia sejuk, dan menghirup ia sepanjang hari. Jangan mengambil lebih daripada 3g halia mentah (kira-kira tiga sudu) setiap hari. Kapsul Halia adalah satu pilihan jika anda tidak suka teh.
Halia berfungsi dalam cara yang sama seperti ubat-ubatan yang ditetapkan dan mungkin mempunyai kesan yang buruk kepada mekanisme pembekuan darah anda. Jika anda mengambil lebih daripada tiga minggu, minta doktor anda untuk memeriksa darah pembekuan. Jika anda mengambil ubat-ubatan yang ditetapkan anti-koagulan, aspirin atau lain-lain ubat-ubatan yang sama, anda tidak perlu mengambil halia.
Peppermint
Ini adalah sejuk (yin) alternatif yang sesuai jika anda:• sentiasa berasa panas dan mahu mengeluarkan lapisan pakaian• mahu minuman sejuk• melihat panas dan peduli dan malu-malu• berasa marah dan panas baran
Walau bagaimanapun, jika anda mengambil ubat-ubatan homeopati, aroma pudina kuat boleh menghalang mereka daripada menjadi berkesan.
Cuba menghirup teh pudina atau spermin. Gula-gula pudina gula-gula atau gula-gula getah juga boleh membantu. Peppermint atau spermin minyak pati tidak akan sesuai dengan semua orang, kerana bau yang kuat boleh membuat anda berasa lebih sakit.
Ubat-ubat herba
Lain-lain ubat-ubat herba bernilai cuba termasuk teh lemon balsem, lozenges elm licin, atau sejumlah kecil teh chamomile. Kesan boleh agak singkat, jadi anda mungkin perlu mencuba dan mungkin memutarkan ubat untuk mendapatkan kesan terbaik.
Akutekanan -akupunktur kan?
Menekan titik akupunktur (titik perikardium enam) di pergelangan tangan anda boleh membantu untuk melegakan loya anda (Lee dan Frazier 2011). Anda boleh membeli wristbands yang membantu anda untuk memohon tekanan ini.
Pastikan butang di band ini diletakkan pada titik akupuntur.
 
Untuk mencari ini:• Gunakan satu tangan di bahagian dalam pergelangan tangan bertentangan anda, mengukur tiga jari lebar dari lipatan antara tangan dan lengan.• Pada ketika di mana jari ketiga anda, mengangkat tekanan luar sehingga anda hanya menyentuh kulit dan berasa ringan untuk berenang sedikit. Tekan ke dalam penurunan ini agak mendalam dan ia akan berasa lebam.• Letakkan butang pada wristbands tender pada masa ini tepat pada kedua-dua pergelangan tangan.Meletakkan jalur pada perkara pertama pada waktu pagi sebelum anda keluar dari katil.
Apabila anda mengalami gelombang loya, tekan butang pada setiap pergelangan tangan kira-kira 20 hingga 30 kali pada satu jangka masa yang kedua. Jika anda terlupa wristbands anda, anda hanya boleh menekan pada kedua-dua mata, atau meminta seseorang untuk melakukannya untuk anda di kedua-dua pergelangan tangan pada masa yang sama.
Idea lain
Jika pergerakan, seperti gerakan kereta, menjadikan penyakit anda lebih teruk, cuba mendengar muzik yang mengandungi asas, denyutan kerap. Ini akan Rekondisi mekanisme mengimbangi dalam telinga dalaman anda. Pakai headphone untuk membolehkan muzik dan denyutan pulih telinga anda (Tiran 2005).
Makan makanan vitamin B6 yang kaya, seperti avokado dan ayam, boleh melegakan gejala-gejala anda. Satu tambahan vitamin B juga boleh mengurangkan loya anda jika anda boleh menelan pil, tetapi mereka mungkin tidak akan menghalang anda daripada muntah. Sentiasa berbincang dengan bidan anda sebelum mengambil makanan tambahan dalam mengandung (Jewell and Young 2003).Terapi pelengkap yang boleh membantu?Pilih pengamal pelengkap yang terlatih dan berpengalaman dalam merawat wanita di awal kehamilan. Osteopati dan kiropraktik boleh menjadi efektif, terutamanya jika anda mempunyai sebarang masalah dengan sendi atau kedudukan anda pada masa lalu.
AromaterapiAromaterapi boleh berehat anda, tetapi bau minyak yang boleh membuat mual anda lebih teruk. Minyak pati yang boleh mengurangkan rasa loya anda termasuk:• pudina• spermin• limau• lemon• halia (kadang-kadang)Refleksologi
Refleksologi yang tidak dilakukan dengan betul boleh membuat gejala-gejala anda lebih teruk, jadi hanya berjumpa dengan seorang pengamal berdaftar. Selepas rawatan pertama anda, bersedia untuk gejala anda untuk mendapatkan lebih buruk sebelum ia menjadi lebih baik. Badan anda mungkin perlu menendang-mula ke dalam berurusan dengan tanda-tanda (Tiran 2010).
HypnotherapyHypnotherapy mungkin berkesan jika gejala anda menjadi lebih teruk dengan tekanan, kebimbangan dan ketakutan, atau isu-isu emosi yang berterusan. Tetapi tidak ada banyak bukti bahawa ia adalah secara langsung berkesan dalam memerangi penyakit mengandung (McCormack 2010).
HomeopatiAnda ideal harus berjumpa dengan seorang pengamal yang berkelayakan sebelum mengambil ubat-ubatan homeopati apabila anda hamil. Mengambil ubat yang salah untuk terlalu lama boleh menyebabkan gejala-gejala baru untuk membangunkan tanpa berurusan dengan orang-orang asal (Tiran 2003). Pilih kekuatan 30c tablet, dan berunding homeopati jika simptom anda tidak bertambah baik selepas lima hari.



Now, im getting better... 6 month to go.. Moga Allah berkati dan permudahkan segalanya.. Insyaaallah..

No comments:

Daisypath Wedding tickers